' The blind boy ' class 6 English Lesson 11 (w.b) / ষষ্ঠ শ্রেণীর ইংরেজি The blind boy - Online story

Monday 16 October 2023

' The blind boy ' class 6 English Lesson 11 (w.b) / ষষ্ঠ শ্রেণীর ইংরেজি The blind boy

 




class 6

English

 ' The blind boy '  

Lesson 11

 ষষ্ঠ শ্রেণীর ইংরেজি The blind boy 


All activity question solution


10 chapter solution দেখুন

12 chapter solution দেখুন



Activity-1 

Tick (V) the correct alternative 

সঠিক উত্তরটিতে টিক ( ) চিহ্ন দাও।

(a) In the poem, 'T' refers to (i) the blind boy.

কবিতাটিতে, ‘আমি’ বলতে বোঝানো হয়েছে (1) অন্ধ ছেলেটিকে।


(b) The blind boy cannot enjoy the blessings of (ii) sight.

অন্য ছেলেটি উপভোগ করতে পারে না (ii) দেখার আনন্দ।

(c) The blind boy identifies the Sun by its (iii) warmth.

অন্ধ ছেলেটি সূর্যকে শনার করতে পারে (iii) এর উয়তা দ্বারা।

(d) The boy is happy.

ছেলেটি ছিল (i) সুখী।






Activity-2 (অ্যাকটিভিটি-টু)-কর্মকুশলতা-২

Complete the following sentences with information from the text. 

—পাঠ্যাংশ থেকে উপযুক্ত তথ্য নিয়ে নীচের বাক্যগুলি সম্পূর্ণ করো :

Ans. (a) The poor blind boy wants to know what is the blessing of sight


—হতভাগ্য অন্ধ ছেলেটি জানতে চায় দৃশ্যাবলির আনন্দ।


(b) The blind boy feels the difference between day and night by sleeping or playing


—অন্ধ ছেলেটি দিন ও রাতের মধ্যে পার্থক্য করতে পারে ঘুমিয়ে অথবা খেলা করে।


(c) The boy often hears mournings about his hapless woe.


—ছেলেটি মাঝে মাঝে তার ভাগ্যহীন দুঃখের বিলাপ শুনতে পায়।


(d) The boy does not want his cheer of mind to be destroyed.


—ছেলেটি তার মানসিক আনন্দ নষ্ট হতে দিতে চায় না।




Activity-3 (অ্যাকটিভিটি-থ্রি)—কর্মকুশলতা-৩

Answer the following questions 

—নীচের প্রশ্নটির উত্তর দাও :

Whom do you think the blind boy is speaking to? 

—অন্ধ ছেলেটি কার সাথে কথা বলছে বলে তুমি মনে করো?

The blind boy is speaking to some one who is very near and dear to him.

-অব্দ ছেলেটি এমন কারোর সঙ্গে কথা বলছে যে তার খুবই ঘনিষ্ঠ।





Activity-4 (অ্যাকটিভিটি

(ফার) কর্মকুশলতা

Fill in the chart with information from the test. One is done for you. 

- পাঠ্যাংশ থেকে তথ্য নিয়ে তালিকাটি সম্পূর্ণ করো। একটি তোমাদের জন্য করে দেওয়া হল।

Bind Person

অ মানুষ

(a) iwenty four hours of night.

চব্বিশ ঘণ্টাই রাত


(b) Only feels the warmth of the

Sun.

শুধুমাত্র সূর্যের উত্তাপ অনুভব করে।


(c) Plays when ever he is awake

be it day or night,

দিন হোক বা রাত জেগে থাকলেই

সে খেলে।


(d) doesn't realize the loss of

sight.

দৃষ্টিশক্তির অভাব অনুভব করে না।




Person with vision 

দৃষ্টিশক্তির অধিকারী ব্যক্তি

(a) twenty four hours of day and night

দিন-রাত মিলে চব্বিশ ঘণ্টা

(b) Sees the Sun and feels its warmth

সূর্যকে দেখতে পায় ও তার উত্তাপ অনুভব করতে পারে

(c) Plays during day and sleeps at night.

দিনের বেলায় খেলে এবং রাতে ঘুমায়।


(d) Considers sight to be a blessing.

দৃষ্টিশক্তিকে আশীর্বাদ বলে মনে করে।



Activity-5 (অ্যাকটিভিটি ফাইভ)--কর্মকুশলতা-৫

Answer the following question in complete sentences. 


– সম্পূর্ণ বাক্যে নীচের প্রশ্নগুলির উত্তর দাও :

(a) What would happen if the blind boy kept awake? 

- অন্য ছেলেটি জেগে থাকলে কী হত?

Ans. If the boy keeps awake it would mean day for him irrespective of it being day or night.

— যদি সে জেগে থাকে তার কাছে সেটা দিন বোঝায়, তা সে দিন বা রাত যাই হোক না কেন।

(b) What does the blind boy bear with Patience?

—অন্য ছেলেটি ধৈর্যের সঙ্গে কি সহ্য করে?

Ans. The blind boy Patiently bears this irrepairable loss of his life--the sight, which he never had. 

—সে ধৈর্যের সাথে সহ্য করে তার জীবনের এই অপূরণীয় ক্ষতি-দৃষ্টি, যা তার কোনোদিনই ছিল না।

(c) Why does the blind boy think that he is a king? |

—অন্ধ ছেলেটি নিজেকে রাজা বলে মনে করে কেন?

Ans. The blind boy thinks himself to be a king because he does not allow this hindrance to destroy his cheer of mind.


সে নিজেকে রাজন মনে করে, কারণ যে এই প্রতিবন্ধকতাকে তার মানসিক আনন্দ নষ্ট করতে দেয় না।

(d) Quote any two lines from the poem that suggest that the boy has a positive

attitude towards life. 

-কবিতা থেকে যে-কোনো দুটি বাক্য উদ্ধৃত করো যা বোঝায় যে, ছেলেটির জীবনের প্রতি একটা ইতিবাচক মনোভাব

Ans.

"Whilst thus I sing, I am a King,

Although a poor blind boy."

“এভাবে যখন আমি গাই, তখন আমি রাজা,

হলাম না হয় বেচারা অন্ধ ছেলে।”






Activity-6 (a) | অ্যাকটিভিটি—সিক্স (এ))--কর্মকুশলতা-৬ (ক)

Fill in the blanks with suitable articles or Prepositions : 

—উপযুক্ত আর্টিকেল বা ত্রিপোজিশন সহযোগে নীচের শূন্যস্থানগুলি পূরণ করো।

Ans. There was once a little girl who lived in the middle of a deep, dark forest with her

parents.

একসময় একটি ছোটো মেয়ে অন্ধকার, গভীর, ঘর জলের মধ্যে তার বাবা-মায়ের সঙ্গে বাস করত।





Activity-6 (b) | অ্যাকটিভিটি—সিক্স (বি))–কর্মকুশলতা-৬ (খ)

Classily the Nouns given below and place them in the Proper Columns :

—নীচের দেওয়া বিশেষাগুলিকে শনাক্ত করে যথার্থ ভঙে সেগুলি লেখো:


Common Noun

সাধারণ বিশেষ্য


light (লাইট)--আলো, 

day (ডে)---দিন,

boy (বয়)-বালক,




 Patience (পেসেল)- ধৈর্য, 

loss (স) –ক্ষতি, 

sight (সাইট)--দৃশ্য।



Abstract Noun

গুণবাচক বিশেষ্য

(a) Light

(b) day

(c) boy



Activity-7 (a) [অ্যাকটিভিটি—সেভেন (এ)]

Add a suitable Prefix or Suffix to each of the words given in brackets and fill in the

blanks accordingly : 

—বন্ধনীতে দেওয়া শব্দগুলির আগে বা পরে শব্দ বসিয়ে শূন্যস্থানগুলি পুরুন কারো

Ans. (i) My mother spent many sleepless nights when I was well as

—আমি অসুস্থ থাকার সময় আমার মা অনেক বিনিদ্র রজনি কাটিয়েছেন।






(ii) I was impatient to know the result of my examination

—আমি পরীক্ষার ফল জানতে অধৈর্য হয়ে পড়েছিলাম।


(iii) It was an enjoyable moment. 

এটা একটা উপভোগ্য মুহূর্ত ছিল।


(iv) The brightness of the day made me happy. 

দিনের উজ্জ্বলতা আমাকে আনন্দিত করল।



(Activity-7 (b) [অ্যাকটিভিটি—সেভেন (বি)]-কর্মকুশলতা-৭ (খ)

Write the antonyms of the following words : 

—নীচের শব্দগুলির বিপরীতার্থক শব্দ লেখো।

(1) Poor (পুওর) ---দরিদ্র →rich (র) ধনী


(ii) Warm (ওয়াম)-উষ্ণ→cold (কোল্ড) শীতল


(iii) awake (অ্যাওয়েক) জেগে থাকা--asleep (অ্যাগ্লিপ) ঘুমিয়ে থাকা


(iv) destroy (ডেস্ট্রয়) ধ্বংস →Creat (ক্রিয়েট) সৃষ্টি

 


Activity -S (a) [ অ্যাকটিভিটি—এইট (এ)]-কর্মকুশলতা-৮ (ক)


Complete the following imaginary diologue between Day and Night. The beginning

of the dialouge is given for you. 

দিন ও রাত্রির মধ্যে কাল্পনিক সম্পূর্ণ করো। সংলাপটির সূচনা দেওয়া হয়েছে।


Day-Dear friend, I must declare I am more important than you.

Night : I don't know how you can say that.


Day--  The sun rises during the day. People work and children play.

Night:-Everyone takes rest during night.



Day:- Your bring darkness. 1 bring light.

Night:- I have the light of the moon. I make the



Day:- Indeed, that's true. We can then say both are important.

Night:-Yes. Mankind needs both of us.



Activity-8 (b) | অ্যাকটিভিটি—এইট (বি))-কর্মকুশলতা-৮ (খ)

Develop a story within sixty words based on the following hints. Add a suitable title

to it. 

—নীচে প্রদত্ত সূত্রগুলির সাহায্যে মোটামুটি ষাট শব্দের মধ্যে একটি গল্প রচনা কর। গল্পটির একটি উপযুক্ত শিরোনাম দাও:

an old lady loses vision---calls in a doctor---agrees to pay a large fee if cured--doctor removes some of her furniture daily-lady is cured-she refuses to pay-says she cannot see any

of her furniture.


—এক বৃদ্ধা ভদ্রমহিলা দৃষ্টিশক্তি হারান—ডাক্তারকে ডাকা হল—সুস্থ করে তুলতে পারলে ডাক্তারকে মোটা টাকা দেবার প্রতিশ্রুতি দেওয়া হল—ডাক্তার প্রতিদিনই বৃদ্ধার ঘরের আসবাব এক এক করে নিয়ে যেতেন—বৃদ্ধা ভদ্রমহিলা সুস্থ হলেন-

-ফি দিতে অস্বীকার করলেন--তিনি কোনো আসবাবপত্র ঘরে দেখতে পাচ্ছে না বললেন।

Ans.

Tit for Tat

টিট ফর ট্যাট

ঢিলের বদলে পাটকেল

Once an old aristocrat lady lost her eye-sight in a car accident. She consulted a physician. He promised her total care. In return he would be rewarded in addition to his normal fees. The doctor was greedy. He took the advantage of her blindness and stole many valuable furnitures

from the room. Finally, one day she was cured. Seeing her empty room she understand every- thing and refused to pay. She cleverly said that she was not cured because she couldn't see any of her furnitures. The doctor had nothing to say.