"MY DIARY"class 7 english (w.b) all activity question answer - Online story

Saturday 7 October 2023

"MY DIARY"class 7 english (w.b) all activity question answer



CLASS 7

ENGLISH

LESSON - 12

MY DIARY (আমার দিনলিপি)

Lessons 13 দেখুন

Lessons 11 দেখুন



Activity 1 (অ্যাকটিভিটি ওয়ান)—কর্মশীলতা—এক

Choose the correct answer from the given alternatives :

(চুজ দ্য কারেক্ট অ্যানসার ফ্রম দ্য গিভেন অল্টারনেটিভস্)—নীচে দেওয়া বিকল্পগুলি থেকে সঠিক উত্তরটি বেছে নাও :

(a) Anne Frank's birthday was on- (i) 14th June (ii) 12th June (iii) 20th June. 

Ans. (iii) 12th June.


(b) Moortje is Anne's-(i) pet dog (ii) pet bird (iii) pet cat

Ans. (iii) pet cat.


(c) During recess in the school Anne treated everyone with-(i) sweet biscuits (ii) chocolates (iii) sweets 


Ans. (i) sweet biscuits.





Activity 2 (অ্যাকটিভিটি টু)—কর্মশীলতা—দুই

Answer the following questions : (অ্যানসার দ্য ফলোয়িং কোয়েশ্চনস্)—নীচের প্রশ্নগুলির উত্তর দাও :

(a) What did Anne do when she could no longer control her curiosity? (হোয়াট ডিড অ্যানি ডু হোয়েন শি কুড্ নো লংগার কন্ট্রোল হার কিউরিওসিটি?)—অ্যানি যখন আর কৌতূহল চেপে রাখতে পারল না তখন কী করেছিল?

Ans. She went to the dining room where she met her pet cat Moortje? (শি ওয়েন্ট টু দ্য ডাইনিং রুম হোয়্যার শি মেট হার পেট ক্যাট মুরতজে)—সে খাবার ঘরে গিয়েছিল সেখানে সে দেখল তার পোষা বিড়াল মুরতজেকে।

(b) Which present did Anne see first? Why does she refer to it as you'? (হুইচ প্রেজেন্ট ডিড

অ্যানি সী ফার্স্ট? হোয়াই ডাজ় শি রেফার টু ইট অ্যাজ ‘ইউ’?)—কোন্ উপহারটা অ্যানি প্রথমে দেখেছিল? সে কেন এটাকে ‘তুমি' বলে সম্বোধন করেছিল?

Ans. Anne saw her diary first, because Anne thought her diary as her friend. (অ্যানিস হার ডায়েরি ফার্স্ট, বিকজ অ্যানি থট হার ডায়েরি অ্যাজহার ফ্রেন্ড।)—অ্যানি তাঁর ডায়েরিটা প্রথম দেখেছিল। কারণ সে তার ডায়েরিকে বন্ধু বলে মনে করেছিল।

(c) Who is the author of the book “Tales and Legends of Netherlands"? (হু ইজ দ্য অথার অফ

দ্য বুক ‘টেলস্ অ্যান্ড লেজেন্ডস অফ নেদারল্যান্ডস'?)—'টেলস্ অ্যান্ড লেজেন্ডস্ অফ নেদারল্যান্ডস' বইটির লেখক কে?

Ans. Joseph Cohen is the author of the book. (যোসেফ্ট কোহেন ইজ দ্য অথার অফ দ্য বুক।)—বইটির লেখক হলেন যোসেফ কোহেন।

(d) What did Anne want to do with the money that she got as birthday gift ? (হোয়াট ডিড অ্যানি ওয়ান্ট টু ডু উইথ দ্য মানি দ্যাট শি গট্‌ অ্যাজ বার্থডে গিফট্।)—অ্যানি তার জন্মদিনের উপহারে পাওয়া টাকা দিয়ে কী করতে চেয়েছিল?

Ans. Anne wanted to buy Myths of Greece and Rome. (অ্যানি ওয়ান্টেড টু বাই মিথস্ অফ গ্রিস অ্যান্ড রোম।)—অ্যানি তার জন্মদিনে পাওয়া টাকা দিয়ে রোম আর গ্রিসের পুরাণ কাহিনি কিনতে চেয়েছিল।





Activity 3 (অ্যাকটিভিটি থ্রি)—কর্মশীলতা—তিন

Arrange the following sentences in the proper sequence : (অ্যারেঞ্জ দ্য ফলোয়িং সেনটেনসেস্ ইন দ্য প্রপার সিকুয়েনস্।)—সঠিক ক্রমানুসারে বাক্যগুলি সাজাও :

Ans. (a) Anne went to the dining room. 

(b) Anne went to the school with her friends.

(c) Anne went to the sitting room. 

(d) Anne woke up. 

(e) Anne went to her mummy and daddy.

Ans. The proper sequence is :

 (b) (b) Anne went to the school with her friends

(e)(e) Anne went to her mummy and daddy

 (d)(d) Anne woke up. 

 (a). (a) Anne went to the dining room. 

 (c).(c) Anne went to the sitting room. 




[Activity 4 (অ্যাকটিভিটি ফোর)—কর্মশীলতা–চার

Answer the following questions (অ্যানসার দ্য ফলোয়িং কোয়েশ্চন্‌স)—নীচের প্রশ্নগুলির উত্তর দাও :

(a) When did Anne have her birthday party? (হোয়েন ডিড অ্যানি হ্যাভ হার বার্থডে পার্টি?)—কখন

অ্যানির জন্মদিনের উৎসব হয়েছিল?

Ans. Anne had her birthday party at Sunday afternoon. (অ্যানি হ্যাড হার বার্থডে পার্টি অ্যাট সানডে আফটারনুন।)—অ্যানির জন্মদিনের উৎসব রবিবার অপরাহ্নে হয়েছিল।


(b) What is “The Lighthouse Keeper”? (হোয়াট ইজ “দ্য লাইটহাউস কিপার?”)—“দ্য লাইটহাউস

কিপার” কী?

Ans. “The Lighthouse Keeper” is a movie which was shown on Anne's birthday. (“দ্য লাইটহাউস কিপার” ইজ অ্যা মুভি হুইচ ওয়াজ শোন অন অ্যানি’স বার্থডে।)—‘দ্য লাইটহাউস কিপার’ একটি চলচ্চিত্র যেটি অ্যানির জন্মদিনে দেখানো হয়েছিল।

(c) Who had been Anne's best friend for years? (হু হ্যাড বিন্ অ্যানিস বেস্ট ফ্রেন্ড ফর ইয়ারস?)—দীর্ঘদিন ধরে কে অ্যানির প্রিয় বন্ধু ছিল?

Ans. Lies Goosens and Sanne Houtman had been Anne's best friend for years. (লাইজ গুসেনস অ্যান্ড সেন হাউটম্যান হ্যাড বীন অ্যানিস বেস্ট ফ্রেন্ড ফর ইয়ারস্।)—লাইস গুসেনস এবং সেন হাউটম্যান দীর্ঘদিন অ্যানির সবচেয়ে কাছের বন্ধু ছিল।

(d) Where did Anne meet her present best friend? (হোয়ার ডিড অ্যানি মিট্ হার প্রেজেন্ট বেস্ট

ফ্রেন্ড?)—তার বর্তমান প্রিয় বন্ধুর সাথে অ্যানির কোথায় দেখা হয়েছিল?

Ans. Anne met with her present best friend Jopie de waal at Jewish Secondary School. (অ্যানি মেট্ উইথ হার প্রেজেন্ট বেস্ট ফ্রেন্ড জোপি দেওয়াল অ্যাট জিউইশ সেকেন্ডারি স্কুল।) —অ্যানির তার বর্তমান প্রিয় বন্ধু জোপি দে ওয়ালের সাথে জিউইশ সেকেন্ডারি স্কুলে দেখা হয়েছিল।



(Activity 5 (অ্যাকটিভিটিফাইভ) —কদর্শীলতা-পাঁচ



নীচে দেওয়া বিকল্পগুলি থেকে সঠিক উত্তরটি বেছে নাও :

(a)Anne has a sister who is (i) thirteen years old. (ii) sixteen years old. (ii) fourteen years

Ans (ii) sixteen years old.

(b) Kitty is Anne's-

(1) friend (ii) sister (iii) diary 

Ans (iii) diary.


(c) The above text is a―(1) biography (i) diary (iii) short story. 

Ans. (ii) diary.


(d) Anne had to say goodbye to (1) Mrs. K. (ii) Margot (iii) her parents 

Ans. (i) Mrs. K.



Activity 6 (অ্যাকটিভিটি সিয়)—কর্মশীলতা—হয়

in the following chart with information from the text: (ফিল ইন দ্য ফলোয়িং চার্ট উইথ

ইনফ্যামেশন জন্য টেমট।)—পাঠ্য থেকে তথ্য নিয়ে ছকটি পূর্ণ করো :

Ana

Year     >. What happened

1926 >Anne's sister was born.


1929>The author was born


1933 >Anne's family emigrated to Holland.


1938 > Anne's two undes escaped to the USA.

1942 > The author's grandmother died.




Activity 7 অ্যাকটিভিটি সেভেন)—কর্মশীলতা—সাত


Answer the following questions : (অ্যানসার দ্য ফলোয়িং কোয়েশ্চনস্)—নীচের প্রশ্নগুলির উত্তর দাও :

(a) What is the saving that came back to Anne on one of her melancholy days? (হোয়াট

ইজন সেরিং লাট কেম ব্যাক টু অ্যানি অনু ওয়ান অফ হার মেলান্‌কলি ভেজ?)—কোন্ প্রবচনটা অ্যানির দুঃখের দিনে ফিরে এসেছিল।

Ans. The saying that came back to Anne on one of her melancholy days is "Paper is more

দ‍্যা সেয়ি্ং পাট কেম ব্যাক টু আনি অন ওয়ান অফ হার মেলানকলি ভেজ ইজ্“পেপার ইজ মোর স্পেশষ্ট দান ম্যান)—- যে প্রবচনটি অ্যান্টির এক বিষন্ন দিনে তার কাছে ফিরে এসেছিল সেটি হল যে 'কাগজ মানুষের চেয়ে  বেশি সহিষ্ণু ।

b)why does Anne consider her diary to be a dear friend?

অনিতার ভায়োরিকে প্রিয় বন্ধু মনে করেছিল কেন?

Ans. Amme considers her diary to be a dear friend because she had no one to share her thoughts.

অ্যানি কনা ডায়েরিকে প্রিয় বন্ধু মনে করে, কারণ তার ভাবনা ভাগ করার মতো কেউ ছিল না।



(c) Where was Anne's father appointed when they emigrated to Holland ? (হায়ার ওয়াজ অ্যানস ফাদার অ্যাপয়েন্টেড হোয়েন দে এমিগ্রেটেডটু হল্যান্ড?)—হল্যান্ডে যাওয়ার পর অ্যানির বাবা কোথায় নিযুক্ত হয়েছিলেন?

Ans. Anne's father was appointed in Travies N.V. (অ্যানিস্ ফাদার ওয়াজ অ্যাপয়েন্টেড ইন ট্রাভিন্

এন.ভি.।)—অ্যানির বাবা ট্র্যাভিস এন.ভি.-তে নিযুক্ত হয়েছিলেন।

(d) Why was Anne's life filled with anxiety? (হোয়াই ওয়াজ অ্যানিস লাইক কিলড্ উইথ

অ্যাংজাইটি?)—অ্যানির জীবন কেন দুশ্চিন্তাতে পরিপূর্ণ হয়েছিল?


Ans. Because some of their family, suffered the impact of Hitler's anti-Jewish laws. (বিকল্প সান অফ দেয়ার ফ্যামিলি, সাফারড্ দ্য ইমপ্যাকট্ অফ হিটলারস অ্যান্টি-জিউইশ লজ।)—কারণ তাদের পরিবার হিটলারের ইহুদি

বিরোধী আইনের কারণে কিছু কষ্ট পাচ্ছিলেন।





Activity 8 (অ্যাকটিভিটি এইট্‌)—কর্মশীলতা——আর্ট


Identify which of the following statements are True and which are False. Give a supporting statement for your answers : (আইডেনটিফাই হুইচ্ অফ দ্য ফলোরিং স্টেটমেন্টন আর টু অ্যান্ড হুইচ আর ফলন।

গি অ্যা সাপোর্টিং স্টেটমেন্ট ফর ইওর অ্যানসারস।)—কোন্ বিবৃতিটি সত্য ও কোনটি মিথ্যা তা খুঁজে বার করো। উত্তরের স্বপক্ষে বিবৃতিটি লেখো :

Ans. (a) Anne thought that no one will be interested in the unbosomings of a

thirteen-year-old school girl. (True)—

অ্যানি ভেবেছিল কোনো একজন তেরো বছরের ছাত্রীর অনুভূতির ব্যাপারে আগ্রহী হবে না। (সত্য)

Supporting Statement: It seems to me that neither I nor for that matter anyone else will

be interested in the unbosomings of a thirteen-years-old school girl.

সমর্থক বাক্য ঃ যদিও কেউই তেরো বছর বয়সি একজন ছাত্রীর অনুভূতির ব্যাপারে আগ্রহী ছিল না।


(b) In her diary Anne wanted to bring out all kinds of things that lay buried deep in her

heart. (True)—অ্যানি তার ডায়েরিতে সেই সবকিছুই রেখেছিল যার তার মনের গভীরে ছিল। (সত্য)

Supporting Statement: I want to write, but more than that, I want to bring out all kinds

of things that lay buried deep in my heart.

সমর্থক বাক্য : আমি লিখতে চাই তার থেকে বেশি যা আমার মনের গভীরে লুকিয়ে রয়েছে।


(c) Anne seemed to lack everything. (False)—অ্যানির সব কিছুরই অভাব ছিল। (মিথ্যা)

Supporting Statement : I don't seem to lack anything.

সমর্থক বাক্য : আমার কোনো কিছুরই অভাব ছিল না।

(d) Anne was born in Holland. (False)—অ্যানি হল্যান্ডে জন্মগ্রহণ করেছিল। (মিথ্যা)

Supporting Statement : My sister was borm in 1926 in Frankion-on-Main, I followed on June 12, 1920

সমর্থক বাক্য ঃ আমার বোন জন্মায় ১৯২৬-এ ফ্রাঙ্কফুট শহরে, আমিও ১৯২৯-এর ১২ জুন সেখানে জন্মাই।

(e) Anne was admitted in the fourth form in the Jewish Secondary School (False)-

জিডইস সেকেন্ডারী বিদ্যালয়ে শ্রেণিতে ভরতি হয়েছিল।

Supporting Statement : In 1941 I went with my sister Margot to the Jewish Secondary

School, she is into the fourth form and I into the first.

সমর্থক বাক্যঃ ১৯৪১ সালে আমি আমার বোন ম্যারগটের সাথে জেউইস সেকেন্ডারী বিদ্যালয়ে গিয়েছিলাম, সে সেখানে চতুর্থ শ্রেণিতে পড়ত এবং আমি প্রথম শ্রেণিতে।


Activity  -9(a) (অ্যাকটিভিটি নাইন (এ))—কর্মশীলতা—নয় (এ)

Find the antonyms of the following words from the text. You will find the words in the

• paragraphs mentioned in the brackets. (ফাইন্ড দ্য অ্যানটোনাইমস অফ দ্য ফলোইং ওয়ার্ডস ফ্রম দ্য টেট। বিপরীত শব্দ বের করো। বন্ধনীতে দেওয়া অনুচ্ছেদ থেকে শব্দগুলি পাবে :

Ans. (a) familiar: [Para-1] >odd

(b) imaginary: [Para-2]> real

(c) inside  :[Para-3]> outside

(d) hate : [Para-6]> love

(e) happy: [Para-7]> sad

(f) past [Para-8]> present








(Activity 9 (b) (অ্যাকটিভিটি নাইন (বি))—কর্মশীলতা—নয় (বি)

Make sentences with the words that you have found in Activity 9 (a). (নেক সেনটেনসেন

উইথ দ্য ওয়ার্ডস দ্যাট ইউ হ্যাভ ফাউন্ড ইন অ্যাকটিভিটি নাইন (এ)–কর্মশীলতা নয় (এ) তে খুঁজে পাওয়া শব্দগুলি দিয়ে বাক্য রচনা করো।

Ans. (a) odd-This is an odd word. 

(b) real-This is a real fact. 

(c) outside-The boy is waiting at the outside of the house.

 (d) love-I love my brother. 

(e) sad-I heard the sad news.

(f) present— His present age is 12.




Activity 10 (অ্যাকটিভিটি টেন)—কর্মশীলতা–দশ


Fill in the gaps with the words given below : (ফিল্ম ইন্‌ দ্য গ্যাপস্ উইথ দ্য ওয়ার্ডস গিভন বিলো।) —নীচের শব্দগুলি দিয়ে শূন্যস্থান পূরণ করো : series, stubborn, control, recess, terrific.



Ans. (a) We should try to control our anger. (b) Maradona was a terrific footballer.

(c) Rahul is a stubborn boy.

 (d) We took out lunch during the recess.

 (e) He drew a series of pictures.


Activity 11 (অ্যাকটিভিটি ইলেভেন)—কর্মশীলতা—এগারো



Make as many words as you can with the prefix '-un'. Make sentences of your own

with these words. (মেক অ্যাজ মেনি ওয়ার্ডস অ্যাজ ইউ ক্যান উইথ দ্য প্রেফিল্ম ‘-un'। মেক সেনটেনসেস অফ

ইওর ওন উইথ দিজ ওয়ার্ডস)—-un’ প্রেফিল্ম দিয়ে যতগুলি সম্ভব শব্দ বানাও। এই শব্দগুলি দিয়ে বাক্য রচনা করো।

Ans. Uncommon—This answer is very uncommon. Unintelligent – The boy is unintelligent,

Unsuccess — He is unsuccess to complete the work. Unduc-Do not take undue advantage.

Unpleasant—He is very unpleasant. Unlock-

Please unlock the door immediately.




(Activity 12(a) (অ্যাকটিভিটি টুয়েলভ্ (এ))—কর্মশীলতা—বারো (এ)

Put an apostrophe ['] in appropriate places to make possessivees : (পুট অ্যান আপোস্ট্রফি

['] ইন অ্যাপরোপ্রিয়েট প্লেসেস্ টু মেক পজেটিভস)—সঠিক জায়গায় উদ্ধৃতি চিহ্ন বসিয়ে সম্বন্ধসূচক বাক্য বানাও ঃ

Ans. (a) Ravi's father is a doctor. (b) Nila wants Riya's pen. (c) Tendulkar is India's

pride. (d) Sunil's and Rahim's bicycles are new. (c) Raju's brother lives in the boys' hostel.




(Activity 12(b) (অ্যাকটিভিটি টুয়েলভ (বি))—কর্মশীলতা—বারো (বি)

আপোস্ট্রফি ইন['।অ্যাপরোপ্রিয়েট প্লেসেস টু মেক কট্রোকটেড ভার্ব ফর্মস)—সঠিক স্থানে অ্যাপোস্ট্রফি বসিয়ে

Put an apostrophe [] in appropriate places to make contracted verb forms : (পুট অ্যান

ক্রিয়া তৈরি করো :সংযোগকারী

Ans. (a) I'm writing a letter now. 

(b) You're a good boy. 

(c) She's drawing a picture.

(d) He'd have done it.

 (e) They've gone to school.



(Activity 13(a) (অ্যাকটিভিটি থার্টিন (এ)) –কর্মশীলতা—তেরো (এ)

Fill in the blanks with appropriate possessive pronouns given below : (ফিল ইন দ্য ব্ল্যাংকস

উইথ অ্যাপ্রোপ্রিয়েট পজেজিভ প্রোনাউনস গিভেন বিলো)—নীচে দেওয়া সম্বন্ধসূচক সর্বনাম দিয়ে শূন্যস্থান পূরণ করো :

ours, mine, theirs, yours, hers.



Ans. (a) This picture is hers.

 (b) I found Seema's book but couldn't find mine. 

(c) All the essays were good but yours was the best. 

(d) Your photos are good. Ours are terrible.

(e) Rita and Mohan don't like your car. Do you like theirs?



[Activity 13(b) (অ্যাকটিভিটি থার্টিন (বি))—কর্মশীলতা—তেরো (বি)

Fill in the blanks with appropriate possessive adjectives given below : (ফিল ইন দ্য ব্ল্যাংকস

উইথ অ্যাপ্রোপ্রিয়েট পজেজিভ অ্যাডজেকটিভস গিভেন বিলো)—নীচে দেওয়া সম্বন্ধসূচক বিশেষণ দিয়ে শূন্যস্থান পূরণ করো :

their, your, my, our, its.

Ans. (a) This is my book. 

(b) I like your new pen. 

(c) The dog is licking its paw. (d)

We have soki our house. 

(c) The students thanked their teacher.




Activity 14 (অ্যাকটিভিটি ফোরটিন)—কর্মশীলতা—চোদ্দো

Underline the participial adjectives in the following sentences. Be careful, all the sentences are not participial adjectives. (আনডারলাইন দ্য পার্টিসিপল অ্যাডজেকটিভস্ ইন দ্য ফলোয়িং সেনটেনসেস। বি কেয়ারফুল, অল দ্য সেনটেনসেস আর নট পারটিসিপল অ্যাডজেটিভস্।)—নীচের বাক্যগুলি পার্টিসিপল অ্যাডজেকটিভের

নীচে দাগ দাও। খেয়াল রেখো সব বাক্য পার্টিসিপল অ্যাডজেকটিভ নয়।

Ans. (a) Abarking dog seldom bites 

(b) The dog was barking loudly. 

(c) Mathematics is an interesting subject. 

(d) It was an amusing story. 

(e) The teacher was instructing his students.



Activity 15 (অ্যাকটিভিটি ফিফটিন)—কর্মশীলতা—পনেরো

Punctuate the following passage (পাংচুয়েট দ্য ফলোয়িং প্যাসেজ)—নীচের অনুচ্ছেদটিতে সঠিকভাবে বিরাম চিহ্ন বসাও :

Ans. Anil went to Rahul's house yesterday morning. He asked "Rahul are you going to

school today?" Rahul said, "No, I am going to Darjeeling. Its such a beautiful place," Anil said but, "Rahul the tests are starting from next week." Rahul answered "don't worry, I have prepared well for them". Anil came back home a little sad but he was happy for Rahul.

Activity 16 (অ্যাকটিভিটি সিক্সটিন্)—কর্মশীলতা—যোলো

Fill in the blanks with the appropriate form of the Verb given in brackets (ফিল ইন দ্য

ব্ল্যাংকস উইথ দ্য অ্যাপ্রোপ্রিয়েট ফর্ম অফ দ্য ভার্ব গিভেন ইন ব্র্যাকেটস্) –বন্ধনীতে দেওয়া ক্রিয়ার সঠিক রুপটি দিয়ে শূন্যস্থান পূরণ করো :

Ans. (a) I shall see (see) you tomorrow. 

(b) The students are writing (write) a summary.

(c) Ali has been reading (read) this books since morning. 

(d) I had finished (finish) my work

when Mukta came to see me.

 (e) When I visited her, she was singing (sing). (1) He told me that her mother had been (be) ill for six days.

 (g) He will come (come) here tomorrow.

(h) I have been living (live) in Kolkata for five years. 

(i) The train had left (leave) before

they reached the station.

 (j) The cold wind is blowing (blow) hard.



( Activity 17 (অ্যাকটিভিটি সেভেনটিন)—কর্মশীলতা—সতেরো

A biography is a detailed account of someone's life written by some other person. Now write a short biography of Raja Rammohan Roy using the following information :

(অ্যা বায়োগ্রাফি ইজ অ্যা ডিটেলড অ্যাকাউন্ট অফ সামওয়ান'স লাইফ রিটেন বাই সাম আদার পার্সন। নাউ রাইট অ্যা শর্ট বায়োগ্রাফি অফ রাজা রামমোহন রায় ইউজিং দ্য ফলোয়িং ইনফরমেশন।)—কোনো ব্যক্তির জীবনী হল বিশদ বর্ণনা যা অন্য একজনের লেখা। নিম্নলিখিত তথ্যগুলি ব্যবহার করে রাজা রামমোহন রায়ের একটি সংক্ষিপ্ত জীবনী লেখো :

Name: Raja Rammohan Roy. Date of birth: 22nd May 1772. Father and Mother:

Ramakanta Roy and Tarini Devi. Education: Learnt Arabic, Persian, Sanskrit. Scholar

in English, Latin, Greek, French, Tibetan. Countries visited : Tibet, England.

Achievements Champion of the Brahmo Samaj, abolished the cruel custom of Sati,

wrote books on various subjects. Death: 27th September 1833, buried in Bristol,

England.

নাম : রাজা রামমোহন রায়। জন্ম তারিখ : ২২ মে, ১৭৭২। পিতা-মাতা: রমাকান্ত রায় এবং তারিণী দেবী।

শিক্ষা : আরবি, পারসি ও সংস্কৃত শিখেছেন। ইংরেজি, ল্যাটিন, গ্রিক, ফ্রে, তিব্বতি ভাষায় পণ্ডিত। যে দেশগুলিতে  গেছেন: তিব্বত, ইংল্যান্ডে। সালা: ব্রাহ্ম সমাজের সমর্থক, নিষ্ঠুর সতীদাহ প্রথা রদ। মৃত্যু : ২৭ সেপ্টেম্বর, ১৮৩৩,

ইংল্যান্ডের ব্রিস্টলে সমাধিস্য হয়েছিলেন।

Ans. Raja Rammohan Roy was born on 22 May in 1772. His father's name was Ramakanta Roy and his mother was Tarini Devi. He learnt various types of languages like Arabic, Persian, Sanskrit. He was scholar in English. He also learnt Latin, Greek, French and Tibetan. He visited Tibet and England. He was the Champion of the Brahmo Samaj. He abolished the cruel custom of Sati. He wrote books on various subjects. This great man was died on 27 September, 1833.

He was buried in Bristol, England,



Activity 18 (অ্যাকটিভিটি এইটিন্‌)—কর্মশীলতা—আঠারো

Write a summary of the following prose passage : (রাইট অ্যা সামারি অফ দা ফলোইং প্রোজ প্যাসেজ) — নীচের গদ্যাংশের সারসংক্ষেপ লেখো:

The story of "Androcles and the Lion" is very famous. Androcles had hid himself in a cage

when he saw a lion coming towards him. He feared that the lion would eat him. But the lion was limping and it appeared to be in great pain. Androcles approached the lion with courage, took up the lion's paw and took out the large splinter of wood which had caused the flesh to rot. The lion

was soon relieved of pain and it was very grateful to Androcles. Afterwards, when Androcles was taken prisoner and sent to Rome to be delivered up to the wild beasts, a lion was let loose to eat him. It was the same lion that Androcles had relieved in his pain. The animal remembered with

gratitude its saviour and instead of eating him rubbed its head on the feet of Androcles.

Ans. The famous story of "Androcles and the Lion' narrates that Androcles, hidden in a cage, saw a lion limping towards him. Though afraid, Androcles approached the lion courageously. He

took up the lion's paw and took out the splinter of wood from it. The lion was relieved of pain.

Afterwards Androcles as a prisoner in Rome was delivered up to a lion in cage. The lion recognized his saviour and rubbed his head on Androcles' feet.




Activity 19 (অ্যাকটিভিটি নাইনটিন্)—কর্মশীলতা—উনিশ

Suppose you are celebrating your birthday next week. Now write a letter to your class teacher inviting him her to your birthday party. You may begin like this : (সাপোজ ইউ আর সেলিব্রেটিং ইণ্ডর বাঘড়ে পার্টি নেমট্‌ উইক্। নাউ রাইট অ্যা লেটার টু ইওর ক্লাস টিচার ইনভাইটিং হিম/হার টু ইওর বাখতে পাটি। ইউ মে বিগিন লাইক দিস)—মনে করো তুমি তোমার জন্মদিন পালন করতে চলেছ আগামী সপ্তাহে। এখন তোমার শ্রেণিশিক্ষক/শিক্ষিকাকে একটি চিঠি লিখে তাঁকে তোমার জন্মদিনে নিমন্ত্রণ জানাও। তুমি এভাবে শুরু করতে

পারোঃ

Ans. Dear Mrs. Bose,

I am celebrating my birthday on the 7th of October. It will be my 13th birthday. On this

occasion my relatives, friends and close-related persons are coming to my house to join the birthday party.

           It is my parents and my own desire that you join us. So, please come to our house on that day and celebrate the party with us.

      I hope, you will keep my request.

                         Your obediently 

                           Kajal ghosh

                             Class VII

ভিয়ার মিসেস বোস,

আই হ্যাম সেলিব্রেটিং মাই বার্থডে অন দ্য সেভেনথ্ অফ অক্টোবর। ইট উইল বি মাই থারটিনথ্ বার্থডে। অন দিস অকেশন মাই রিলেটিভস, ফ্রেন্ডস্ অ্যান্ড ক্লোজ রিলেটেড পারসনস্ আর কামিং টু মাই হাউজ টু জয়েন দ্য বার্থডে পার্টি। ইট ইজ মাই পেরেন্টস অ্যান্ড মাই ওন ডিজায়ার দ্যাট ইউ জয়েন আস। সো, প্লিজ কাম টু আওয়ার হাউজ অন দ্যাট

ডে অ্যান্ড সেলিব্রেট দ্য পার্টি উইথ আস। আই হোপ, ইউ উইল কীপ মাই রিকোয়েস্ট।

          ইওরস ওবিডিয়েন্টলি 

              কাজল ঘোষ

              ক্লাস সেভেন