THE STORY OF PROSERPINE' CLASS 7 ENGLISH (W.B)All activity question answer/সপ্তম শ্রেণীর ইংরেজি ৮ অধ‍্যায় - Online story

Thursday 12 October 2023

THE STORY OF PROSERPINE' CLASS 7 ENGLISH (W.B)All activity question answer/সপ্তম শ্রেণীর ইংরেজি ৮ অধ‍্যায়

 



CLASS  7

ENGLISH

LESSON-8

'THE STORY OF PROSERPINE'


All activity question answer


Lesson 9 দেখুন

Lesson 7 দেখুন



Activity 1 (অ্যাকটিভিটি ওয়ান) কর্মশীলতা এক

সুইটেবল ওয়ার্ডস ফ্রম দ্য প্যাসেজ অ্যাবাভ।) অনুচ্ছেদ থেকে শব্দ নিয়ে শূন্যস্থান পূরণ করো।


Ans. (a) Goddess Ceres lived in the beautiful island of Sicily. 


(b) Pluto was the king of the land of the dead. 

(c) Everyone said that Proserpine was the spring herself. 


(d) Pluto was charmed when he saw Proserpine.


 (e) Pluto struck the ground with his sceptre and it opened instantly.



Activity 2 (অ্যাকটিভিটি২) কর্মশীলতা দুই


Identify which of the following statements are True and which are False, Give a supporting statement for each of your answers. (আইডেন্টিফাই হুক অফ দা ফলোয়িং স্টেটমেন্টস আর অ্যান্ড হুইচ আর ফলস। গিভ অ্যা সাপোর্টিং স্টেটমেন্ট ফর ইচ অফ ইওর অ্যানসারস।) কোন বাক্যটি সত্য আর কোন বাক্যটি মিথ্যা নির্ণয় করো। উত্তরের সমর্থনে বাক্য লেখো।



Ans (a) Ceres had bittle role to play in the lives of the people on earth. (False)



Supporting Statement: On her dependend the health and happiness of all the people of this world.

সমর্থক বাক্যঃ পৃথিবীর অধিবাসীরা স্বাস্থ্য ও সুখ স্বাচ্ছন্দ্যের জন্য তার উপর নির্ভশীল।




(b) Ceres was extremely fond of her fair (True)-কন্যাকে অত্যন্ত ভালোবাসত। (সত‍্য)



Supporting Statement: Ceres had a fair daughter, Proserpine, whom she loved more than her life.


সমর্থক বাকা সেরেসের একটি যৌরব কন্যা ছিল 

প্রভাবশাইন, যাকে সে জীবনের চেয়ে বেশি ভালোবাসত।




(c) When Pluto first saw Proserpine, she was helping her mother in the field. (False)




Supporting Statement: There he saw Proserpine laughing and playing with her companions who formed a circle round her.

দেখে তার সঙ্গীদের সাথে যারা তাকে গোল করে ঘিরে রেখেছিল।



(d) Pluto thought Proserpine's beauty would brighten his dark kingdom (True)

-প্লুটো ভেবেছিল প্রজারপাইনের সৌন্দর্য তার অন্ধকার রাজাকে আলোকিত করবে। (স)

Supporting Statement: Her bright face will make even my dark kingdom look bright

and beautiful.

সমর্থক বাকা: তার উজ্জ্বল মুখ আমার অন্ধকার রাজাকে উজ্জ্বল ও আলোকিত করবে।



(e) Proserpine threw away her girdle because she did not require it in Pluto's kingdom.

(False)—প্রজারপাইন কোমরবন্ধটি ছুঁড়ে ফেলেছিল কারণ প্লুটোর রাজ্যে এটির প্রয়োজন ছিল না। (মি)

Supporting Statement: She thought that the girdle might reach Ceres, and her mother

would be able to trace her lost daughter.

সমর্থক বাক্যঃ সে ভেবেছিল যে এই কোমরবন্ধটি সেরেস পাবে এবং এই চিহ্ন দেখে তার মা তাকে খুঁজে পাবে।





Activity 3 (অ্যাকটিভিটি থ্রি)—কর্মশীলতা—তিন

Fill up the following chart with information from the text : (ফিল আপ দ্য ফলোয়িং চাট উইথ

ইনফরমেশন ফ্রম দ্য টেক্সট।)— পাঠ থেকে তথ্য নিয়ে ছকটি পূর্ণ করো।

Cause

1. No Goddess wanted to live with

Pluto among the deads.

2. Pluto heard voices and laughter

behind some bushes.

3. Pluto stepped into the circle and

carried Proserpine to his chariot.

4. Pluto was afraid that Ceres would

appear in search of her daughter.

5. The river was full to the brim.


Effect

1) >Pluto led a lonely life.

2)>He was curious and he stopped his chariot and walked to the bushes and saw Proserpine laughing and playing.

3) >The companions of Proserpine got

frightened and ran away.

4)>Pluto drove his chariot very fast.

5)>He could not drive the chariot through the water




Activity 4 (অ্যাকটিভিটি-ফোর) –কর্মশীলতা-


Some words or phrases are given below. Find words from the text having meanings

similar to these: (সাম ওয়ার্ডস অর ফ্রেজেস আর গিভেন বিলো। ফাইভ ওয়ার্ডস ফ্রম দ্য টেক্সট হ্যাকিং সিমিলার দিজ)—নীচে কিছু শব্দ বা শব্দগুচ্ছ দেওয়া আছে। এগুলোর অর্থের মিল করে পাঠা থেকে শত্রু বের করো।

Ans. (a) A young unmarried girl Maiden


 (b) A borse driven camriage of our

Chariot.


(c) Eager to know Curious,



 (d) Flowers Blossoms. 


(e) Grasped or caught tightly Selzed,


(f) A waistband: Girdle.



 Activity 5 (অ্যাকটিভিটি-ফাইভ)-কর্মশীলতা-পাঁচ |


Fill in the blanks with suitable words from the list below. Change the form of the words

where necessary. There are some extra words. (One is done for you) : (ফ ইন দ্য ব্ল্যাঙ্কস

উইৎ স্যুটেবল ওয়াস ফ্রম দ্য লিস্ট বিলো। চেদা ফর্ম অফ দ্য ওয়ার্ডস হোয়ার নেসেসারি দেয়ার আর সাম এক্সট্রা ওয়ার্ডস। ওয়ান ইজ ডান ফর ইউ) -নীচের শব্দগুলি থেকে সঠিক শব্দ নিয়ে শূন্যস্থান পূরণ করো। প্রয়োজনে শব্দের রূপ পরিবর্তন করো। কয়েকটা অতিরিক্ত শব্দ দেওয়া আছে। একটা করে দেওয়া আছে!

plunged, departed, trace, lovely, bank, drove, curls



Ans. (a) The rose is said to be the loveliest of all flowers.


 (b) Kolkata is situated on the bank of river Hooghly.


(c) I could not trace the advertisement in yesterday's newspaper. 


(d) When it rains, driving a car is not easy. (e) Please note the time of his departure from office last Saturday.


Let's Continue: (লেটস কনটিনিউ) – চলো এগিয়ে নিয়ে যাই :



 Activity-6

Complete the following sentences with information from the text 


Ans. (a) From the fires of a volcano Ceres lighted a torch and.... 


(b) People thought of paying to Jupiter because they were starving and Ceres can't take care them.



 (c) The aymph of the fountain lived in the dark depths of the earth 



(d) Jupiter said that Proserpine might return to earth if she had not tasted any food in Pluto's kingdom.


 (e) Ceres would begin. grieve for six months when Proserpine to rejoin Plato in his dark kingdom.






Activity 7 (অ্যাকটিভিটি সেভেন) কর্মশীলতা

Fill up the following chart with information from the text (foto 10

না টেক্সট) পাঠ থেকে তথ্য নিয়ে একটি পূরণ করো

I

WHO 


Ceres

People

Ceres

Proserpine

The earth



 DID WHAT 

>searched for Proserpine in all rooms.

>praying to Jupiten

>found the girdle of her daughter.

>had caten six pomegranate seeds.

>smiled to welcome the young queen.


WHEN

>after cameback home in the evening.

>they were starving

>one day when she was passing by a river,

on that play when Ceres descended into

the land of the dead.

>Proserpine would come back to her

mother for six months.



(Activity 8 (অ্যাকটিভিটি এইট)

কর্মশীলতা—আট

Answer the following questions (অ্যানসার দ্য ফলোয়িং কোয়েশ্চেনস) নিম্নলিখিত প্রশ্নগুলির উত্তর দাও:

(a) Why did Ceres feel very sad in the morning ? (হোয়াই ডিড সেরেস ফিল ভেরি স্যাড ইন দ্যমনি) – সেরেস কেন সকালে খুব দুঃখ পেল?



Ans. Ceres felt very sad in the morning because her daughter was lost as she could not find her daughter despite of whole night search. (সেরেস ফেন্ট ভেরি স্যাড ইন দ্য মরনিং বিকল্প হার ৬টার ওয়াজ লস্ট

অ্যান্ড শি কুডনট ফাইন্ড হার ডটার ডেসপাইট অফ হোল নাইট সার্ট।)—সেরেস সকালে খুব দুঃখ বোধ করেছিলেন কারণ সমস্ত রাত খোঁজা সত্ত্বেও তিনি তাঁর মেয়েকে খুঁজে পাননি।

(b) Why was there a severe famine all over the world ? (হোয়াই ওয়াজ দেয়ার অ্যা সিভিয়ার ফেমিন অল ওভার দ্য ওয়ার্ল্ডP)–গোটা পৃথিবীতে কেন দুর্ভিক্ষ দেখা দিয়েছিল?

Ans. Ceres, the goddess of crops, plants and trees was neglected her work on the earth for her lost daughter. As a result a severe famine broke out all over the world. (সেরেস, দ্য গভেস্ অফ ফ্লপস, প্ল্যান্টস অ্যান্ড ট্রিজ ওয়াজ নেগলেকটেড হার ওয়ার্ক অন দ্য আর্থ ফর হার লস্ট ডটার। অ্যাজমা রেজাল্ট অ্যাসেভেনার

ফেমিন ব্রোক আউট অল ওভার দ্য ওয়ার্ল্ড)-শস্য ও গাছপালার দেবী সেরেস পৃথিবীতে তার কাজে অবহেলা করেন। ফলস্বরূপ বিশ্বে এক ভয়াবহ দুর্ভিক্ষ দেখা দেয়।

(c) Briefly narrate what the nymph of the fountain told Ceres. (অফ দ্য ফাউন্টেন টোল্ড সেরেস)-ঝরনার দেবী সেরেসকে কী বলেছিলেন সংক্ষেপে লেখো।

Ans. Nymph said she saw Proserpine weeping in the kingdom of Pluto. She also told her to go to Jupiter to get her back. (নিম্ফ সেড শিস প্রজারপাইন উইপিং ইন দা কিংডম অফ প্লুটো। শি অলসো টোল্ড হার গো টু জুপিটার টু গেট হার ব্যাক)-ঝরনার দেবী বলেছিলেন যে প্রজারপাইনকে প্লুটোর রাজত্বে কাদতে দেখেছেন তিনি। তাকে আরও বলেছিলেন জুপিটারের কাছে যেতে প্রজারপাইনকে ফিরিয়ে আনার জন্য।

(d) Why was Proserpine bound to live for six months in the underground kingdom?

(হোয়াই ওয়াজ প্রজারপাইন বাউন্ড টু লিভ ফর সিকস মাথন ইন দ্য আন্ডারগ্লাউড কিংডম।)-প্রজারপাইন কেন ছমাস

পাতালের রাজত্বে থাকতে বাধ্য ছিল?




Ans. Because she had eaten six pomegranate seeds. For each seed she had to spend a month

in theণ্ডঅফ ডেড।)—কারণ সে ডালিম ফলের ছটা বীজ খেয়েছিল। প্রত্যেকটি বীজের জন্য তাকে একমাস ওই মৃতদের

in the land of dead. (বিকজ শি হ্যাড ইটেন সিক্স পোমগ্র্যানেট সিডস। ফর ইচ সিড্স শি হ্যাড টু স্পেন্ড অ্যা মান্থ ইন

দেশে কাটাতে হয়েছিল।

Activity 9 (অ্যাকটিভিটি নাইন)—কর্মশীলতা-নয়

Rearrange the following sentences and make a paragraph on how Proserpine returned

from the underworld to her mother on earth: (রিঅ্যারেনজ দ্য ফলোয়িং সেনটেনসেস অ্যান্ড মেক অ্যা

প্যারাগ্রাফ হাউ প্রজারপাইন রিটার্নড ফ্রম দ্য আন্ডারওয়ার্লড টু হার মাদার অন আর্থ)—নীচের বাক্যগুলি পুনরায় সাজাও এবং

কীভাবে প্রজারপাইন পাতালের রাজত্ব থেকে পৃথিবীতে তার মায়ের কাছে ফিরে এল সে সম্পর্কে একটি অনুচ্ছেদ লেখো :


Ans. (a) Suddenly one day Ceres picked up Proserpine's girdle by the riverside.

(b) Ceres visited Jupiter and sought his help to get back her daughter.

(c) Pluto took away the beautiful maiden Proserpine to his underground kingdom.

(d) Ceres went underground to find that Proserpine had already eaten six pomegranate seeds there.

(e) Ceres, her mother, was much surprised not to find her at home in the evening.

(f) The nymph of the fountain told Ceres about her daughter's whereabouts,

(g) Jupiter said that Proserpine might return to earth if she had not eaten any food in the land of the dead.

(h) The mother searched for her daughter everywhere in vain.

3

(i) Proserpine was destined to spend six months every year in Pluto's underworld and

the remaining six months on earth with her mother.

9

Pluto took away the beautiful maiden Proserpine to his underground kingdom. Ceres, her mother,

was much surprised not to find her at home in the evening. The mother searched for her daughter

everywhere in vain. Suddenly one day Ceres picked up Proserpine's girdle by the riverside. The

nymph of the fountain told Ceres about her daughter's whereabouts. Ceres visited Jupiter and

sought his help to get back her daughter. Jupiter said that Proserpine might return to earth if she had

not eaten any food in the land of the dead. Ceres went underground to find that Proserpine had

already eaten six pomegranate seeds there. Proserpine was destined to spend six months every

year in Pluto's underworld and the remaining six months on earth with her mother.

Activity 10 (অ্যাকটিভিটি—টেন)—কর্মশীলতা—দশ

Match the words in Column A with their meanings in Column B: (ম্যাচ দ্য ওয়ার্ডস ইন কলাম

এ উইথ দেয়ার মিনিংস ইন কলাম বি) — এ স্তম্ভের সাথে বি স্তম্ভের মিল দেখাও :


Column A

(1) realm

(2) ceaseless

(3) pale

(4) grief

(5) implored

(6) gloomy




Column B

(a) deep sorrow

(b) dull or whitish in colour

(c) dark or depressing

(d) begged

(e) kingdom

(f) endless





Ans.

(4)

(3)

(6)

(5)

(2)



Activity 11 (অ্যাকটিভিটি—ইলেভেন)— কর্মশীলতা—এগারো

Make sentences with the following pairs of words to show the difference in their mean-

ings : (মেক সেনটেনসেস উইথ দ্য ফলোয়িং পেয়ারস অফ ওয়ার্ডস টু শো দ্য ডিফারেন্স ইন দেয়ার মিনিংস)—নীচের

জোড়া শব্দ দিয়ে তাদের অর্থের পার্থক্য বোঝাতে বাক্য রচনা করোঃ

(a) meet: meat:


(b) wandered : wondered


(c) whole : hole


(d) leap :  lip:


 (e) cease :  seize


 (f) throne:  thrown


(g) prey :  pray


(h) tested :  tasted


Ans. (a) meet: I always meet my friend in the evening

meat: I like to eat meat.








(b) wandered: The man wandered in the forest whole day.

wondered: He wondered to see the scenery.


(c) whole: I have read the whole book.

hole: There is a hole in the wall.



(d) leap: I can leap.

lip: Her lip is soft.



(e) cease: You cannot cease from the game.

seize: The police can seize the thief.



(f) throne: The king is sitting in his throne.

thrown: The boy has thrown the stone.



(g) prey: We should not prey animal.

pray: You must pray to your teacher.



(h) tested: He tested the papers very carefully.

tasted: He tasted the sweets.


Activity 13 (a)

Ans.(a) I must finish my homework before going to school. (b) He may/can give you a solution.

(c) Rajesh planned that he would make a kitchen garden. (d) He could help me if he wished. (e) We should save trees for a better future. (f) The teachers expect that all the students will pass the examination. (g) Students should treat their teachers with respect. (h) It may rain today.




Activity 13 (b) (অ্যাকটিভিটি থারটিন (বি))—কর্মশীলতা— তেরো (বি)

with the negative forms of appropriate modals : (ফিল ইন দ্য ব্ল্যাঙ্কস উইথ দ্য

মাদাল দিয়ে শূন্যস্থান পূরণ করোঃ



Activity -14

ওপরে দেওয়া সূত্র অনুযায়ী সত্তরটি শব্দের মধ্যে একটি গল্প রচনা করো। তোমার গল্পের একটি শিরোনাম দাও।

Ans.

The Cart-man and God

Once a cart-driver was driving his cart through a village road. The road was muddy. Suddenly the wheels of the car sank in the mud. The cart-driver tried the cart to move forward but the car did not move. Then he prayed to God to help him. The God appeared before him in the disguise of a

wise man. He asked the cart-man to put his shoulders to the wheel. The cart-man did so and pulled out the wheel with great effort.

উচ্চারণঃ ওয়ানস্ আ্যা কার্ট-ড্রাইভার ওয়াজ ড্রাইভিং হিজ কার্টঘু অ্যাভিলেজ রোড। দ্য রোড় ওয়াজ মাডি। সাডেন্‌লি, দ্য হুইলস্ অফ দ্যা কার স্যাকে ইন দ্য ম্যাড। দা কাট-ড্রাইভার ট্রাইড দা কার্ট টু মুভ ফরোয়ারড্, বাট দ্য কাৰ্ট ডিড্ নট্‌ মুভ। দেন

হিতেইড়গড় টু হেল হিম। দ্য গড় অ্যাপিয়ার্ড বিফোর হিম ইন্‌ দ্য ডিগাইস অফ অ্যা ওয়াইজ ম্যান। হি আস্কড় দ্য কার্ট-ম্যান টু পুট হিজ শোলডারস টু দ্য হুইল। দ্য কার্ট-ম্যান ডিড্ সো অ্যান্ড গুড্‌ আউট দ্য হুইল উইথ গ্রেট এফোর্ট।


বঙ্গানুবাদঃ একদা এক গোরুর গাড়ি চালক গ্রামের পথ দিয়ে তার গাড়ি চালাচ্ছিল। পথ ছিল কাদায় ভরা। হঠাৎ তার গাড়ির কাদার মধ্যে বসে গেল। গাড়ি চালক গাড়িটিকে সামনের দিকে এগানোর চেষ্টা করল। কিন্তু গাড়ি নড়ল না। তখন সে

সাহায্য প্রার্থনা করল। ঈশ্বর একজন জ্ঞানী মানুষের ছদ্মবেশে তার সামনে আবির্ভূত হলেন। তিনি গাড়ি-চালককে বললেন চাকায় কাঁধ লাগিয়ে চাকা তোলার চেষ্টা করতে। গাড়ি-চালক তা-ই করল এবং প্রবল চেষ্টা করে চাকাটিকে টেনে তুলল।

চাকাগুলো ঈশ্বরের কাছে



Activity-15 (অ্যাকটিভিটি-ফিফটিন)—কর্মশীলতা-পনেরো

In each group there are three sentences. One of them has some grammatical errors.

Identify that sentence and underline it. One is done for you: (ইন ইচ গ্রুপ দেয়ার আর থ্রি সেনটেনসেস।ওয়ান অফ দেম হ্যাজ সাম গ্রামাটিক্যাল এররস্। আইডেন্টিফাই দ্যাট সেনটেনস অ্যান্ড আন্ডারলাইন ইট। ওয়ান ইজ ডান ফর

ইউ।)—প্রতিটি দলে তিনটি করে বাক্য আছে। তাদের মধ্যে একটার বাক্যগত ভুল আছে। সেই বাক্যটি খুঁজে বের করো এবং নীচে দাগ দাও। একটা তোমার জন্য করে দেওয়া আছে।

Ans. GroupA: (i) Ranit has taken my pen.

 (ii) This house is our. 

(iii) They live happily in their village.

Group B: (i) Lalways enjoy reading children's books, (ii) Sunita studies in Nivedita Girl's

High School. (iii) The children is crying.

Group C: (i) The bird on the cage has flew away. (ii) Take out that book from the shelf.

(iii) The man arrived at the station on time.

Group D: (i) She left the place quietly. (ii) The cart-man is driving his cart in a slowly

manner. (iii) Alam is known for his gentle manners.

Group E: (i) Would you like to have a cup of coffee? (ii) If you wanted to perform well, you

shall work hard. (iii) We can reach Delhi by road.

Activity 16 (অ্যাকটিভিটি সিক্সটিন)—কর্মশীলতা—যোলো

Write a paragraph on a recent Tree Plantation Drive undertaken by your school. Your paragraph should be in about seventy words. Give the following details : (রাইট অ্যা প্যারাগ্রাফ অন

অ্যারিসেন্ট ট্রি প্ল্যানটেশন ড্রাইভ আনডারটেকেন বাইইওর স্কুল। ইয়োর প্যারাগ্রাফ শুড বি ইন অ্যাবাউট সেভেনটি ওয়ার্ডস। গিভ দ্য ফলোয়িং ডিটেইলস)—তোমার বিদ্যালয় কর্তৃক অনুষ্ঠিত একটি সাম্প্রতিক বৃক্ষরোপণ কর্মকাণ্ডের উপর একটি

অনুচ্ছেদ লেখো। তোমার রচনা সত্তরটি শব্দের মধ্যে হতে হবে। নিম্নলিখিত বিষয়গুলির বিশদ বর্ণনা দিয়ে লেখো:

* Name and location of your school. (নেম অ্যান্ড লোকেশন অফ ইওর স্কুল।)—তোমার বিদ্যালয়ের নাম এবং

* Date, time and place of the Tree Plantation Programme. (ডেট, টাইম অ্যান্ড প্লেস অফ দ্য ট্রি প্ল্যানটেশন প্রোগ্রাম।)—বৃক্ষরোপণ কর্মসূচির তারিখ, সময় এবং স্থান।

* Inauguration Ceremony. (ইনঅগারেশন সেরিমনি)—উদবোধন অনুষ্ঠান।

* The participants. (দ্য পারটিসিপ্যানস) – অংশগ্রহণকারীরা।


* Guests present, if any. (গেস্টস প্রেজেন্ট, ইফ এনি)—যদি কোনো অতিথি উপস্থিত থাকেন।

Cultural Programme to mark the day. (কালচারাল প্রোগ্রাম টু মার্ক দ্য ডে)—দিনটিকে স্মরণীয় করার জন্য সাংস্কৃতিক অনুষ্ঠান।

* Your role and feelings. (ইওর রোল অ্যান্ড ফিলিংস)—তোমার ভূমিকা এবং অনুভূতি।




Tree Plantation Drive_ (ট্রি প্ল্যানটেশন ড্রাইভ)—বৃক্ষরোপণ কর্মসূচি

Our school, Sree Vidyaniketan, at Shyampukur in Kolkata, organised the Tree Plantation Drive Programme on 5th June, the World Environment Day. It was decided that the tree plantation would be done in the school compound. The inauguration ceremony began at 10.00 am. in our school- ground. All the teachers, students of all classes, the clerks and other staff were present there. Thef amous physician of the locality, Sri Samar Ghosh, who is a great social worker also, was the ChiefG uest. Our Headmaster first delivered a speech which followed by the Chief Guest's speech.Then the tree plantation programme started. All the students and teachers were divided into six groups. Each of them planted five saplings.

In the evening cultural programme was arranged. Drama, dances, recitations and songs were performed both by the teachers and the students. I took part in the recitation and drama. It was a great joy for me.

উচ্চারণ

 ঃ আওয়ার স্কুল, শ্রী বিদ্যানিকেতন, অ্যাট শ্যামপুকুর ইন কলকাতা, অরগানাইজড দ্য ট্রি প্ল্যানটেশন ড্রাইভপ্রোগ্রাম অন ফি জুন, দ্য ওয়ার্লড এনভায়রনমেনট ডে। ইট ওয়াজ ডিসাইডেড দ্যাট দ্য ট্রি প্ল্যানটেশন উড বি ডান ইন দ্য স্কুল কম্পাউনড্। দ্য ইনঅগারেশন সেরিমনি বিগ্যান অ্যাট টেন এ.এম. ইন আওয়ার স্কুল গ্রাউন্ড। অল দ্য টিচারস, স্টুডেন্টস্ অফ অল ক্লাসেস, দ্য ক্লার্কস অ্যান্ড আদার স্টাফ ওয়্যার প্রেজেন্ট দেয়ার। দ্য ফেমাস ফিজিসিয়ান অফ দ্য লোকালিটি, শ্রী সমর ঘোষ, হু ইজ অ্যা গ্রেট সোশ্যাল ওয়ার্কার অলসো, ওয়াজ দ্য চিফ গেস্ট। আওয়ার হেডমাস্টার ফার্স্ট ডেলিভারড আ স্পিচ হুইচ্ ওয়াজ ফলোড বাই দ্য চিফ গেস্টস স্পিচ। দেন দ্য ট্রি প্ল্যানটেশন প্রোগ্রাম স্টারটেড। অল দ্য স্টুডেনটস্ অ্যান্ড টিচারস্ ওয়্যার ডিভাইডেড ইনটু সিক্‌স গ্রুপ্‌স। ইচ অফ দেম প্ল্যানটেড ফাইভ স্যাপলিংস।ইন দ্য ইভিনিং কালচারাল প্রোগ্রাম ওয়াজ অ্যারেনজড। ড্রামা, ড্যান্সেস, রিসাইটেশনস অ্যান্ড সংস ওয়্যার পারফরমড বোথ বাই দ্য টিচার্স্ অ্যান্ড দ্য স্টুডেনট্স। আই টুক পার্ট ইন দ্য রিসাইটেশন অ্যান্ড ড্রামা। ইট ওয়াজ অ্যা গ্রেট জয় ফর মি।

বঙ্গানুবাদঃ আমাদের বিদ্যালয়, কলকাতার শ্যামপুকুরে অবস্থিত শ্রীবিদ্যানিকেতন, ৫ জুন বিশ্ব পরিবেশ দিবসের দিন বৃক্ষরোপণ কর্মসূচির অনুষ্ঠান করেছিল। স্থির করা হয়েছিল যে বিদ্যালয়ের প্রাঙ্গণেই বৃক্ষরোপণ করা হবে। উদ্‌বোধন অনুষ্ঠানবেলা দশটার সময়ে আমাদের বিদ্যালয়ের মাঠে শুরু হয়। সব শিক্ষকেরা, সমস্ত শ্রেণির ছাত্ররা, করণিকরা এবং বিদ্যালয়ের অন্যান্য কর্মচারীরা উপস্থিত হয়েছিলেন। এই অঞ্চলের বিখ্যাত চিকিৎসক, শ্রী সমর ঘোষ, যিনি একজন বড়ো সমাজসেবী ও প্রধান অতিথি ছিলেন। আমাদের প্রধান শিক্ষক প্রথমে বক্তৃতা দিলেন। তারপর বললেন প্রধান অতিথি। এরপর বৃক্ষরোপণ শুরু হল। সমস্ত ছাত্র ও শিক্ষককে ছয়টি বিভাগে ভাগ করা হল। প্রতিটি বিভাগ পাঁচটি করে চারা রোপণ করেছিল। সন্ধ্যায় সাংস্কৃতিক অনুষ্ঠানের আয়োজন করা হয়েছিল। নাটক, নৃত্য, আবৃত্তি এবং গান করেছিলেন শিক্ষকরা এবং ছাত্ররা। আমি আবৃত্তি ও নাটকে অংশগ্রহণ করেছিলাম। আমার কাছে ব্যাপারটা খুবই আনন্দের হয়েছিল।