SOMEONE class 8 english 12 Lesson (w.b) All activity solution - Online story

Friday 3 November 2023

SOMEONE class 8 english 12 Lesson (w.b) All activity solution

 



11 Lesson Activityপ্রশ্নের উত্তর দেখুন
13 Lesson Activityপ্রশ্নের উত্তর দেখুন



"SOMEONE'
-Walter john de la mare

class 8 english
 12 Lesson
All activity solution



Activity-I—–কর্মশীলতা-এক
Tick the correct alternative—সঠিক উত্তরে / চিহ্ন দাও :
(i) The door was
 (a) big
 (b) small
(c) wide
Ans.-small

(ii) The poet looked
 (a) backward and forward
 (b) up and down
 (c) to left and right
Ans. to left and right


(iii) The busy beetle was tap-tapping in the
 (a) wall
(b) door
 (c) window
Ans.wall


(iv) The cricket was
 (a) singing
(b) whistling
 (c) chirping
Ans. whilstling




Activity-2 —কর্মশীলতা-দুই

Complete the following sentences with informatioon from the text: —পাঠ থেকে সঠিক তথ্য নিয়ে বাক্যগুলি সম্পূর্ণ করো :
(a) Someone came knocking at poet's small door.

(b) There was no stirring in the still, dark night.


(c) The poet heard the screech owl's call from the forest.


(d) The poet did not know who came knocking.



 Activity-3 —কর্মশীলতা-তিন

Answer the following question : —নীচের প্রশ্নটির উত্তর দাও :


(i) Who do you think came knocking at the poet's small door? — তুমি কী মনে করো কে কবির ছোটো দরজায় ধাক্কা দিয়েছিল?
Ans: I think wind came knocking at the poet's small door.



Activity-4 —কর্মশীলতা-চার

Fill in the following chart with information from the text : —পাঠ থেকে তথ্য নিয়ে নীচের তালিকাটি পূরণ করো :
Ans.
 
Who > Did what
(i) Someone  >  came knocking at poet's
small door.
(ii) Beetle। >  tap tapping in the wall.
(iii) Owl। >  call
(iv) Cricket। >  whistling









Activity-5—কর্মশীলতা-পাঁচ

Answer the following questions :—নীচের প্রশ্নগুলির উত্তর দাও :
(a) What did the poet do after he heard the knocking at the door ? -জায় আঘাতের শব্দ শোনার পরে কবি কী করেছিলেন?
Ans. The poet opend his door when ne heard the knocking and looked to left and right.
(কনি নাজায় আঘাতের শব্দ শোনার পর দরজা খুলেছিলেন এবং ডানদিক এবং বাঁদিকে দেখেছিলেন।)


(b) What was the night like?  — রাত্রিটি কেমন ছিল?
Ans. The night was still and dark. (রাত্রিটি ছিল শান্ত এবং অন্ধকারাচ্ছন্ন।)


(c) Name the insect mentioned in the poem.—কবিতায় পতঙ্গগুলির নাম লেখা।
Ans. The insects mentioned in the poem are cricket and beetle. (কবিতায় উল্লিখিত পতঙ্গগুলি হল ঝিঁঝিঁ পোকা ও থুবরে পোকা)

(d) Why does the poet use the expression 'at all thrice in the last line of the poem ?–কেন কবি কবিতাটির শেষ পংক্তিতে ‘অ্যাট অল’ বা অদৌ কথাটি তিনবার ব্যবহার করেছিলেন?
Ans. The poet uses the expression at all thrice in the last line of the poem as it.
indicates that the knocking was heard thrice by him. But there was nobody at thrice of the door. (কবি কবিতাটির শেষ লাইনে আদৌ' শব্দটি তিনবার ব্যবহার করেছেন যেহেতু এটা বোঝাচ্ছে তিনি তিনবার এটা শুনেছিলেন। কিন্তু কেউই দরজার বাইরে ছিল না।)


Activity-6(a) কর্মশীলতা ছয় (এ)

Fill in the blanks with the correct form of the given verbs in brackets —ক্রিয়ার সঠিক রূপ দ্বারা শূন্যস্থান পূরণ করো :
Ans. (1) The Maydr will go to Pune next week. (go)

(i) By next December, we will stay here for three years. (stay).

(m) Perhaps they visited Dooars later. (visit)

(iv) The boy was watching television since morning. (watch)


Activity-6(b) —কর্মশীলতা-ছয় (বি)

In the following sentences underline the Phrases and state what kind of Phrases they are: —নীচের গুলির নীচে দাগ দাও ও তাদের প্রকার বলো :
(1) He wanted to speak to his teacher.
Ans.  Noun Phrase

(ii) At this mam it's raining hard.
Ans. Adverb Phrase

(iii) To do will in the competition is my aim.
Ans. Noun Phrase

(iv) They line in house made of wood.
Ans. Adjective Phrase








Activity-6(c) —কর্মশীলতা-ছয় (সি)


In the following sentences underline the Clauses and state what kind of Clauses they are—নীচের বাকাগুলিতে কুজগুলি চিহ্নিত করো ও তাদের প্রকার বলো :
(i) The child ran away as soon as she saw the strangeman,
Ans. Adverb Clause

(ii) I saw an old woman who was carrying a child.
Ans. Adjective Clause




(iii)The dog follows his master whenever he goes.
Ans. Adverb Clause

(iv) We all thought that it would not rain today
Ans. Noun Clause


(Activity-6 (d)

Change the following sentences from Active to Passive Volce: - নীচের বাকাগুলিতে প্রত্যক্ষ থেকে পরোক্ষ উদ্ভিতে পরিবর্তন করো।
(D India won the World Cup in cricket recently.
Ans. The World Cup in cricket was won recently by India.

(ii) The teacher was teaching English.
Ans. English was being taught by the teacher.

(iii) Rani is singing a beautiful song.
Ans. A beautiful song is being sung by Rani.


(iv) The wind blew away the rooftops of the houses.
Ans. The rooftops of the houses were blown away by the wind.


Activity-7—কর্মশীলতা সাত

Make meaningful sentences of your own with the following word – নীচের শব্দগুলি দ্বারা নিজের মতো অর্থপূর্ণ বাক্য গঠন করো :
Ans. (i) wee (উই) – ক্ষুদ্রকায় : He knocked at my wee door.

(ii) stirring (স্টারিং)—ক্রিয়াকলাপ : There was no stirring.

(iii) busy (বিজি) বাস্ত: They walked on the busy road.

(iv) dewdrops (ডিউড্রপস) – শিশিরবিন্দু : I saw dewdrops at night.



(Activity-8(a)—কর্মশীলতা-আট (এ)
Suppose you spent a moonlit fight in a forest guest house. Write a paragraph of
about eighty words on your experience. Mention the sound that you heard there—মনে করো এক জোৎস্নালোকিত রাত্রে তুমি
জঙ্গলের অতিথিশালায় রাত কাটিয়েছিলে। আশিটি শব্দে তোমার অভিজ্ঞতা লেখো। তুমি সেখানে কী কী শব্দ শুনেছিলে
Ans. I spent a moonlight night in a forest guest house with my parents. In a moonlit night forest looked very interesting. Our guest house was very big and there was a place
where we were sit and saw the whole moolit forest. I heard many sound there like owl' shoots, lion's roars.
(আমি এক জ্যোত্মালোকিত রাত্রে জঙ্গলের অতিথিশালায় বাবা মার সঙ্গে কাটিয়েছিলাম। জ্যোৎস্নালোকিত রাত্রে জাল আরও কৌতূহলী হয়ে ওঠে। আমাদের অতিথিশালা ছিল খুব বড়ো এবং একটা বসার জায়গা ছিল সেখানে বসে
আমরা সারা জঙ্গলকে দেখেছিলাম। আমি সেখানে অনেক আওয়াজ যেমন পেঁচার ডাক, সিংহের গর্জন শুনেছিলাম।



Activity-8(h) —কর্মশীলতা-আট (বি)



In about eighty words write an autobiography of au owl enjoying the night. —আশিটি শব্দে রাত্রি উপভোগ্য
পেঁচার আত্মজীবনী লেখো।
Ans. I am an owl. I am a wild bird. I sleep at day and room at night. Night is very
interesting to me. I roam at night for my food. The bright moon helps me to find out my way, and my prey as well. Night sky looks very beautiful with moon and stars. They gives light brighty and night became bright and beautiful. In this night I enjoying very much.
(আমি একটি পেঁচা। আমি একটা বন্য পাখি। আমি দিনের বেলায় ঘুমোই ও রাত্রিতে ঘুরে বেড়াই। আমার কাছে রাত্রি খুব কৌতূহলী। আমি খাদ্যের জন্য রাতে ঘুরে বেড়াই। চাঁদের উজ্জ্বল আলো আমাকে রাস্তা খুঁজে পেতে সাহায্য করে আর শিকার খুঁজে পেতেও। রাত্রের আকাশ চাঁদ ও তারার জন্য খুবই সুন্দর দেখায়। তারা উজ্বল আলো দেয় সেই আলোতে রাত্রিও উজ্জ্বল এবং সুন্দর হয়ে ওঠে। এই সব রাত্রি আমি খুব উপভোগ করি।