Class 5 English Wings Revision lesson all activity answer
Class 5 English
Wings
REVISION LESSON
(রিভিশন লেসন)—পুনরধ্যয়ন পাঠ
Activity 1
Rearrange the words to make sentences:
বাকা গানের জন্য শব্দগুলি আবার সাজাও)
Example : is / today / Kolkata / leaving / Bristi
- Bristi is leaving Kolkata today.
—বৃষ্টি আজ কলকাতা ছাড়ছে।
(a) setting / the / is / in / went / the Sun.
Ans. The sun is setting in the west.
—সূর্য পশ্চিমে অস্ত যাচ্ছে।
(b) music / a / at / is / teacher / Chinsurah High School / Jayanti.
Ans. Jayanti is a teacher at Chinsurah High School.
জয়ন্তী ইজ আ টিচার অ্যাট্ চিনসুরাহ্ হাই স্কুল।)—জয়ন্তি চুঁচুড়া উচ্চবিদ্যালয়ের একজন শিক্ষিকা।
(e) Maths / his / students / Sumanta / teaches / sincerely.
Ans. Sumanta teaches his students Maths sincerely.
— সুমন্ত তার ছাত্রদের আন্তরিকভাবে অঙ্ক শেখান।
(d) under / sleeping / is / cat / the / table.
Ans. The cat is sleeping under the table.
— বিড়ালটি টেবিলের নীচে ঘুমোচ্ছে।
de a / unique / of / form / is / Yoga / meditation.
Ans. Yoga is a unique form of meditation.
— যোগ হল ধ্যানের এক অনন্য রূপ।
scientist / a / great / was / Dr. Abul Kalam.
Ans. Dr. Abdul Kalam was a great scientist.
—ড. আব্দুল কালাম ছিলেন একজন মহান বিজ্ঞানী।
Activity 2
Match column A, column B and Column C to make sentences. Rewrite the
sentences. (A সারি, B সারি ও C সারি মেলাও বাক্য গঠনের জন্য। বাক্যগুলি আবার সাজাও)
Column A. ColumnB. Column C
Peter is shining. in the river.
A cow. was put up. in the sky.
The moon is singing. in the field.
Moumita is grazing. the answer scripts.
The teacher is bathing. a song.
A notice examined. on the notice board.
(1) Peter is singing a song.
– পিটার একটি গান গাইছে।
(2) A cow is grazing in the field.
–একটি গোরু মাঠে চারণ করছে।
(3) The moon is shining in the sky.
— চাদটি আকাশে চকচক করছে।
(4) Moumita is bathing in the river.
— মৌমিতা নদীতে স্নান করছে।
(5) The teacher examined the answer scripts.
— শিক্ষক মহাশয় উত্তরপত্র পরীক্ষা করছে।
(6) A notice was put up on the notice board.
নোটিশ বোর্ডে একটি নোটিশ টাঙানো ছিল।
Let's write (লেটস্ রাইট) – চলো লিখি :
Activity 3
Look at the words and pictures given below and read the features of t
season. Write a few sentences on the season and give a title.
(নীচে দেওয়া শব্দ ও ছবিগুলো দেখ ও ঋতুটির বৈশিষ্ট্যগুলি সম্বন্ধে পড়ো। ঋতুটির বিষয়ে কয়েকটি বাক্য লেখো। এবং একটি নাম দাও।)
The Beautiful Autumn
Ans. Autumn is one of the six season in the year. It comes after rainy season. T
weather is neither too hot nor too cold. People doesn't sweat much. Sometime pie of white clouds float over the blue sky. Lotus blooms in the ponds and water bodie. The beautiful white Kash Phool in the fields are reminder of the coming festival Durgapuja. Everyone loves this season.
বঙ্গানুবাদ
অপূর্ব শরৎ
একটি বছরের ছটি ঋতুর মধ্যে শরৎ একটি। এটি বর্ষার পরে আসে। আবহাওয়া খুব গরম বা ঠান্ডা কোনোটাই থাকে না। লোকজন খুব একটা ঘামে না। নীল আকাশে সাদা মেঘের টুকরো ভাসতে দেখা যায়। পুকুর ও জলাশয়ে পছ ফুটে থাকে। মাঠে সুন্দর সাদা কাশফুল আগত দুর্গাপূজার কথা মনে করায়। এই ঋতুকে সবাই ভালোবাসে।
Activity 4
Carefully study the following hints and write six sentences of the season.
ed a title to the paragraph :
কতগুলি মন দিয়ে পড়ো ও ঋতুটির বিষয়ে ছটি বাক্য লেখো। অনুচ্ছেদটির একটি নাম দাও!)
Name of the season
clouds rumbling
বালিং গুড়গুড়ানি শব্দ)
Kadam flower
(কদম ফুল)
black thick clouds
in the sky
the sun is
often covered
thunderstorms
(থানডারস্টমস)
- বাজ পড়া
water-logging in low-lying
(জল জমে যাওয়া নীচু জায়গায়
difficult to dry wet clothes
(ভিজে জামাকাপড় শুকানো মুশকিল)
Ans - Monsoon or rainy season is the second season of the cycle of seasons. The sun shen covered with black thick clouds in the sky. The sound of rumbling clouds and under can be heard frequently. The low lying places get water-logged by continuous It becomes very difficult to dry the wet clothes this time. The delightful Kadam overs bloom in this season.
-বর্ষা হল ঋতুচক্রের দ্বিতীয় ঋতু। সূর্য প্রায় সময়ই ঘন কালো মেঘে ঢাকা থাকে। মেঘের গুড়গুড় শব্দ ও বাজ পড়ার শব্দ মাঝেমাঝেই শুনতে পাওয়া যায়। অবিরাম বৃষ্টিতে নীচু এলাকাগুলি জলমগ্ন হয়ে পড়ে। ভিজে কাপড়গুলো এই সময়
বুনো খুব মুশকিল হয়ে যায়। চনমনে সুন্দর কদমফুল এই ঋতুতেই ফোটে।
Activity 5
Read the passage carefully and find out the singular and plural numbers.
Underline the singular numbers and circle the plural ones:
অনুচ্ছেদটি মন দিয়ে পড়ো এবং একবচন ও বহুবচন শব্দগুলি খুঁজে বের করো। Singular Number-এর নীচে দাগ দাও Plural Number-কে গোল করো)
Ans. One day (boys) some were playing beside a lake. They saw to their surprise an old man with two (monkeys). He had a stick and a sack in his hand. The old man
stood in front of a playground nearby.
Many (men) and (women) of different (age) gathered there. Then the old man started showing tricks with the (monkeys).
A cow also enjoyed the funny show.
--একদিন কিছু ছেলে একটি দিঘির পাশে খেলছিল। তারা অবাক হয়ে দেখল একটি বৃদ্ধ লোক দুটি বাঁদর নিয়ে আসছে।
তার হাতে একটা লাঠি ও একটা থলি ছিল। বৃদ্ধটি কাছের একটি খেলার মাঠের সামনে দাঁড়িয়েছিলেন। বিভিন্ন বয়সের নারী ও পুরুষেরা সেখানে জড়ো হয়েছিল। তারপর বৃদ্ধটি বাঁদর দুটিকে নিয়ে খেলা দেখাতে থাকলেন। একটা গোরুও দাঁড়িয়ে দাঁড়িয়ে এই মজার খেলা দেখছিল।
Activity 6
Change the Singular numbers into Plural numbers : (একবচনকে বহুবচনে পরিণত করো।
Singular -
Shirt (শার্ট) – জামা
Pencil (পেনসিল) – পেনসিল
Wife (ওয়াইফ)-স্ত্রী
Piano (পিয়ানো) – বাদ্যযন্ত্র বিশেষ
Berry (বেরি)–রসালো ফল
House (হাউস)—বাড়ি
Potato (পটাটো)—আলু
Bench (বেনচ্)—বেঞ্চি
Rhino (রাইনো) – গন্ডার
Leaf (লিফ)—পাতা
Wing (উইং)—ডানা
Plural -
Shirts (শার্টস)—জামাগুলি
Pencils (পেন্সিলস্)–পেনসিলগুলি
Leaves (লিভস্) – পাতাগুলি
Cherry (চেরি)–জাম জাতীয় লাল রঙের ফল Cherries (চেরিজ) – জাম জাতীয় ফল
Wives (ওয়াইভস) – অনেক স্ত্রী
Pianoes (পিয়ানোজ) – পিয়ানোগুলি
Berries (বেরিজ)—রসালো ফলগুলি
Houses (হাউসেস্)-বাড়িগুলি
Potatoes (পটাটোজ্)—আলুগুলি
Benches (বেনচেস্)–বেঞ্চিগুলি
Rhinos (রাইনোজ)—গন্ডারগুলি
Wings (উইংস)—ডানাগুলি
Activity 7
Read the given sentences carefully and make a list of 'present' and 'past
tenses of the verbs used in the sentences. Write the words in the appropriate boxes : (মনোযোগ দিয়ে প্রদত্ত বাক্যগুলি পড়ো ও বাক্যগুলিতে ব্যবহৃত বর্তমান ও অতীত কাল রূপের শব্দগুলির তালিকা বানাও। সঠিক বাক্সে শব্দগুলি লেখো।)
(a) Anirban writes adventure stories.
— অনির্বাণ দুঃসাহসী গল্প লেখে।
(b) Rintu sang a beautiful song.
-রিন্টু একটি সুন্দর গান গেয়েছিল।
(c) Ismail is a promising singer.
— ইসমাইল একজন সম্ভাবনাময় গায়ক।
(d) The old man died yesterday.
— বৃদ্ধটি গতকাল মারা গেছেন।
(e) Nirmal deeply loved his children.
— নির্মল তার সন্তানদের গভীরভাবে ভালোবাসে।
(f) Fruits are full of vitamins.
— ফল ভিটামিনে পূর্ণ হয়।
(g) Trisha always works hard.
– তৃষা সবসময় কঠিন পরিশ্রম করে।
(h) Rupam exclaimed in glee.
—রূপম আনন্দে বিস্ময় প্রকাশ করেছিল।
Present Past
Writes. sang
promising. died
vitamins. loved
works exclaimed
Activity 8
Write the present/past form of the following words in the space provided
below : - প্রদত্ত শূন্যস্থানে নীচের বর্তমান / অতীত শব্দ রূপটি লেখো।
Present
Mark (মার্ক) – চিহ্নিত করা
Has (হ্যাজ) আছে
Live (লিভ) – বাঁচা
Learn (লান) – শেখা
Catch (ক্যাচ) ধরা
Fight (ফাইট) – লড়াই করা
Past -
Marked (মার্কড)-চিহ্নিত করেছিল
Had (হ্যাড) – ছিল
Lived (লিড্) - বেঁচেছিল
| Learned (লার্নড) – শিখেছিল
Caught (ক) ধরেছিল
Faught (ফট্ ) — লড়াই করেছিল
Understand (আন্ডারস্ট্যান্ড) – বোঝা | Understood (আন্ডারস্টুড) – বুঝেছিল
Try (ট্রাই) – চেষ্টা করা
Put (পুট)-রাখা
Tried (ট্রায়েড) – চেষ্টা করেছিল।
put (পুট)—রেখেছিল
Checking back (চেকিং ব্যাক) – আবার পরীক্ষা করা যাক :
A noun is a word used as the name of a person, place or thing 'Noun হল সেই শব্দ যেটি কোনো ব্যক্তি, স্থান বা বস্তুকে বোঝায়। এখানে "Thing বলতে যে-কোনো কিছু যা
আমরা চিন্তা করতে পারি।
Proper Nouns (প্রপার নাউন) is the name of some particular person or place.
কোনো বিশেষ ব্যক্তি বা স্থান-এর নাম বলতে Proper Noun-কে বোঝায়।
For example (উদাহরণ স্বরূপ)
- Mita (মিতা), Akbar (আকবর), Siraj (সিরাজ), Peter (পিটার), Kolkata (কলকাতা), Bombay (বন্ধে), Delhi (ডেলহি), etc. are Proper Nouns.
A Common Noun is a name given in common to every person or thing of the same class or kind.
প্রত্যেক ব্যক্তি বা বস্তু যা একই ধরনের বা একই শ্রেণির, তাকে সাধারণভাবে বোঝানোর জন্য Common Noun ব্যবহৃত হয়।
For example (উদাহরণস্বরূপ) – girl, boy, river, city, country etc.
A word that is used instead (b) of a Noun is called a Pronoun.
'Noun-এর পরিবর্তে যে শব্দটি ব্যবহার হয় তাকে বলে Pronoun.
I, you, he, we, they are called Personal Pronouns because they stand for the
I, you, he, we, they — এগুলি ব্যক্তিগত সর্বনাম।
Activity 9
Select the Proper Nouns and Common Nouns from the Help Box and
them in proper columns.-সাহায্য বাক্স থেকে Proper Noun ও Common Noun-গুলি বেছে সঠিক সারিতে রাখো।
Help Box: shaoli, Delhi, author, village, book, Kalidas, Iqbal, Japan
put
Proper Noun -
Shaoli (শাওলি)
Delhi (ডেলহি)
Kalidas (কালিদাস)
Iqbal (ইকবাল)
Japan (জাপান)
Common Noun -
author (অথর) – লেখক
village (ভিলেজ) – গ্রাম
book (বুক)—বই
Activity 10
Let's Read (লেটস রীড) – চলো পড়া যাক :
Read the passage and underline the Personal Pronouns.
- অনুচ্ছেদটি পড়ো এবং ব্যক্তিগত সর্বনামের নীচে দাগ দাও।
Their bus before"
বঙ্গানুবাদ - তাদের বাস চন্দননগর থেকে ছেড়েছিল। পথে শিক্ষিকা মহাশয়া তাদের জিজ্ঞেস করলেন যে তারা কেউ আগে, ব্যান্ডেল চার্চ ঘুরেছে কিনা। তাদের মধ্যে বেশির ভাগই যায়নি, তাই তারা চুপ করে রইল। মিতা ছিল ব্যতিক্রম। সে উৎসাহিত হয়ে বলল, “হ্যাঁ মহাশয়া। আমি জায়গাটিতে আগেও ঘুরেছি।”
Activity 11
Fill in the blanks with peronal pronouns given in the Help Box :
(Personal pronoun সাহায্য বাক্স থেকে নিয়ে শূন্যস্থান পূরণ করো।)
Help Box : his, her, my, they, their, he, you, she.
(a) Ishita has closed my book.
— ইশিতা আমার বইটা বন্ধ করে দিয়েছে।
(b) It is their own house.
—এটা তাদের নিজেদের বাড়ি।
(e) Bristi loves her sister very much.
—বৃষ্টি তার বোনকে খুবই ভালোবাসে।
(d) They are working hard.
— তারা কঠিন পরিশ্রম করছে।
(e) It is his school.
— এটা তাদের বিদ্যালয়।
She learns Rabindra Sangeet in a music school.
—সে একটি গানের স্কুলে রবীন্দ্র সংগীত শেখে।
(g) Are you going to school today
– তুমি কি আজ স্কুলে যাচ্ছ?
Activity 12
Read the following sentences. Underline the singular number and circle
the plural number. (নীচের বাক্যগুলি পড়ো। Singular Number-এর নীচে দাগ দাও ও Plural
Numbers গুলিকে গোল করে চিহ্নিত করো।)
(a) There are many (stars) in the sky.
— আকাশে অনেক নক্ষত্র আছে।
(b) My pencil is black.
— আমার পেনসিল হল কালো।
(e) There are (buffaloes in the field.
— মাঠে অনেক মহিষ রয়েছে।
(d) He has a book in his hand.
—তার হাতে একটা বই রয়েছে।
(e) Babies) cry when they are hungry.
— শিশুরা কাঁদে যখন তারা ক্ষুধার্ত থাকে।
(f)Trees) have many branches
— গাছের অনেক ডাল রয়েছে।
(2) A fox has caught a hen.
শিয়ালটি একটি মুরগিকে ধরেছে।
Activity 13
Fill in the blanks with singular/plural Numbers. Select the words from the
Help Box.
(Singular/ Plural Number দিয়ে শূন্যস্থান পূরণ করো। সাহায্য বাক্স থেকে শব্দ বেছে নাও।)
(5) I saw a big elephant in the zoo.
— আমি চিড়িয়াখানায় একটা বড়ো হাতি দেখেছিলাম।
(6) You don't have much time left.
— তোমার কাছে বেশি সময় বাকি নেই।
(7) We need clean water.
– আমাদের পরিষ্কার জল প্রয়োজন।
Activity 18
Fill in the blanks with the correct alternatives given in the brackets.
(বন্ধনীতে দেওয়া সঠিক বিকল্পটি দিয়ে শূন্যস্থান পূরণ করো।
(1) The thief was running (run/ran/running).
— চোরটি দৌড়চ্ছিল।
(2) He worked (worked/work/working) hard.
— সে কঠিন পরিশ্রম করেছিল।
(3) I saw (saw/sees/seen) him yesterday.
— আমি গতকাল তাকে দেখেছিলাম ।
(4) They met (met/meets/meet) last night.
— তাদের গতরাতে দেখা হয়েছে।
(5) My brother came (come/came/coming) from Mumbai.
— আমার ভাই মুম্বাই থেকে এসেছিল।
(6) Sougata ran (run/ran/running) very fast
— সৌগত খুব দ্রুত দৌড়েছিল।
Activity 19
Fill in the blanks with appropriate articles.
(সঠিক article দিয়ে শূন্যস্থান পূরণ করো।)
Ans. Ajoy and Misha went to a bookshop to buy stationery items. Ajoy wanted to
buy a book. Misha wanted to have a pink eraser. They entered the shop and asked
the shopkeeper for a pink eraser and the book. But the shopkeeper could not give
her the eraser of pink colour. He had the eraser of yellow colour. He gave Misha a
yellow eraser. Ajoy pointed at the book he wanted. The shopkeeper gave him that.